Cranberry niet altijd goed voor de blaas

Veel patiënten met terugkerende blaasontstekingen hebben baat bij het gebruik van cranberry, ook wel de veenbes genoemd. Cranberry bevat proanthocyanidinen. Deze antioxidanten kunnen voorkomen dat bacteriën zich vasthechten aan de blaaswand en daar ontstekingen veroorzaken. Ook maken cranberry’s de urine zuurder. Dat is goed bij blaasontstekingen maar juist niet bij blaaspijnsyndroom. Dr. Erik Arendsen geeft uitleg.

Als patiënten binnenkomen bij ons Centrum voor Blaaspijnsyndroom zijn ze vaak al langdurig onder behandeling geweest voor blaasontstekingen. Doorgaans betekent dat dat deze patiënten al vele antibioticakuren hebben ondergaan. Vaak gebruiken ze daarbij ook cranberry. Door cranberry’s wordt de urine veel zuurder en we zien dat dat bij veel patiënten met blaaspijnsyndroom juist meer pijn van de blaaswand veroorzaakt.

Van cliënten met veel blaasontstekingen weten we dat het aantal kan afnemen bij gebruik van cranberry. Maar mocht er een vermoeden zijn dat er sprake is van het blaaspijnsyndroom in plaats van terugkerende blaasontstekingen, dan adviseer ik voorzichtig te zijn met cranberry. Het beste alternatief om naar over te stappen is d-mannose. Bij patiënten met blaaspijn hebben we betere ervaringen met d-mannose omdat daar de zuurverbindingen uitgehaald zijn.

D-mannose

D-mannose is een natuurlijke suiker die in kleine hoeveelheden door het lichaam wordt aangemaakt, net zoals glucose. D-mannose komt ook in kleine hoeveelheden voor in planten, bomen en vruchten. Het wordt als supplement aangeboden. Dit supplement lijkt ervoor te zorgen dat de E-coli bacteriën zich hechten aan de d-mannose waardoor ze met de urine de blaas verlaten. De aanbevolen dosering is drie maal daags één capsule. De werking van dit voedingssupplement is (nog) niet wetenschappelijk bewezen.

Lees meer over blaaspijnsyndroom

Dr. Erik Arendsen Uroloog Andros Clinics
Auteur: Drs. Erik Arendsen is uroloog en grondlegger van het Centrum voor Blaaspijnsyndroom, dat inmiddels is uitgegroeid tot het grootste centrum op dit gebied.
Laatste update: 10 mei 2021