Testosteron medicijnen veroorzaken geen prostaatkanker

Een tekort aan het hormoon testosteron is een veel voorkomend feit bij de ouder wordende man. Testosterontekort veroorzaakt vitaliteitverlies, libidoverlies, een bedrukt gemoed en kan zelfs leiden tot een depressie.

Testosteron behandelingen met medicijnen (substitutietherapie) wordt dan ook steeds vaker voorgeschreven, vooral als de symptomen duidelijk zijn en er een objectieve meting is gedaan waarbij een te laag testosterongehalte in het bloed is vastgesteld. Al geruime tijd bestaat er bezorgdheid over het feit dat testosteron substitutietherapie het ontstaan of de ontwikkeling van prostaatkanker zou stimuleren.

In een onderzoek uit 2014 wordt dit toch met grotere zekerheid tegengesproken. Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de American Society of Clinical Oncology (ASCO) congres toonde een Duits onderzoeksteam onder leiding van dr. Haider aan dat in een grote groep patiënten, die lange kuren testosteron substitutietherapie kregen, geen verhoogd voorkomen van prostaatkanker kon worden aangetoond.

Dit komt overeen met eerdere onderzoeken en analyses die op dit gebied waren uitgevoerd en dit ook al hadden aangetoond. Het onderzoek van Haider heeft echter een follow-up van 16 jaar en dit is het langste beloop van alle onderzoeken. Het blijft echter vanzelfsprekend dat prostaatkanker moet worden uitgesloten als wordt gestart met testosteron substitutietherapie.

Als er geen prostaatkanker aanwezig is, is testosteron dus niet gevaarlijk voor de prostaat!

Lees verder over testosterontekort of prostaatkanker