Sterilisatie voorbereiding en nazorg

Hoe bereidt u de sterilisatie voor? Wat kunt u verwachten na de ingreep? En wanneer kunt u weer seks hebben zonder kans op een zwangerschap? Onze artsen geven uitleg.

Drs. Nader Naderi Uroloog Andros Clinics

Na de ingreep bent u niet meteen onvruchtbaar. En zware lichamelijke inspanning moet u zeker de eerste dagen vermijden.

Drs. Nader Naderi Andros Clinics

Thuis de sterilisatie voorbereiden

U wordt verzocht de avond voor de ingreep het scrotum (de balzak) goed te scheren met een scheermes of elektrisch scheerapparaat. De dag van de ingreep moet u zich zorgvuldig wassen met water en zeep om infectie te voorkomen. U behoeft niet nuchter te zijn. Regel vooraf vervoer naar huis omdat u na de ingreep niet zelf mag autorijden of fietsen.

Wij adviseren u om een goed zittende, strakke onderbroek of zwembroek te dragen, dit om het geopereerde gebied steun te geven.

Gebruikt u bloedverdunnende medicijnen?

Bij het gebruik van bloedverdunnende medicijnen is de kans op een bloeding wat groter. Het is daarom noodzakelijk dat u enkele dagen voor het onderzoek met deze medicijnen stopt. Overleg met uw behandelend arts of trombosedienst wanneer u dient te stoppen met deze medicijnen en wanneer u weer mag beginnen. Staat u onder de controle van de trombosedienst, laat dan op de werkdag voorafgaand aan het onderzoek (of op de dag zelf) een INR bepaling doen. Deze moet kleiner zijn dan 2!

Na de ingreep

De rest van de dag moet u rust houden om een nabloeding te voorkomen. Wanneer het scrotum en liezen pijnlijk worden nadat de verdoving is uitgewerkt, kunt u een pijnstiller nemen. Wij adviseren u na de ingreep goed zittende, strakke onderbroeken of zwembroeken te dragen totdat het gebied niet meer pijnlijk is.

Twee dagen na de ingreep kunt u zelf het verband verwijderen en mag u weer douchen. Een dag na de ingreep mag u dan ook weer aan het werk als u zich daartoe in staat voelt. Zware lichamelijke werkzaamheden moet u zeker de eerste dagen vermijden. Fietsen, sporten, zwemmen of zwaar tillen is na 1 week toegestaan. Ook geslachtsgemeenschap kan dan weer, maar houd er rekening mee dat u na de ingreep niet meteen onvruchtbaar bent. De hechtingen lossen na ongeveer een week vanzelf op en hoeven niet te worden verwijderd.

Bijwerkingen en complicaties

De verpleegkundige zal één of twee dagen na de sterilisatie telefonisch met u opnemen om te vragen hoe het met u gaat en of u last heeft gehad van complicaties. Over het algemeen komen er weinig complicaties voor. Na de ingreep kunnen één of meerdere bijwerkingen optreden. Deze bijwerkingen komen vaker voor en verdwijnen binnen enkele dagen weer.

• Bloeduitstortingen
    Na de ingreep kunnen er bloeduitstortingen optreden, waardoor er een blauwverkleuring van het scrotum en/ of basis van de penis kan voorkomen.
  • Bloed- of vochtverlies
    Wat bloed- en vochtverlies uit de wondjes is niet verontrustend en gaat in de regel binnen een paar dagen over.
  • Pijn
    Pijn na de ingreep komt vaker voor en gaat meestal gepaard met een beurs gevoel in de zaadballen of pijn tijdens het lopen. U kunt eventueel pijnstillers innemen.
  • Stuwing
    De eerste weken na de sterilisatie komt het voor dat er een gevoel van stuwing optreedt, dit kan soms gevoelig zijn voorafgaand aan de zaadlozing. Dit is meestal tijdelijk.

Neem altijd contact op als:

• u koorts krijgt (boven de 38,5 ° C);
  • er een sterke zwelling van de balzak optreedt;
  • een wondje blijft bloeden;
  • u uitermate veel pijn heeft.

Hoe neemt u bij bovengenoemde complicaties contact op?

• Bij een complicatie binnen 48 uur na de ingreep neemt u direct contact op met het spoednummer 026 – 389 06 82 van Andros Clinics. Dit telefoonnummer is 24×7 bereikbaar. De telefoniste zal u rechtstreeks in contact brengen met uw behandelend arts.
  • Bij een complicatie meer dan 48 uur na de ingreep en binnen openingstijden neemt u direct contact op met het algemene nummer 026 -389 17 53 van Andros Mannenklniek. We zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur.
  • Bij een complicatie meer dan 48 uur na de ingreep en buiten openingstijden van Andros, verzoeken wij u direct contact op te nemen met de dichtsbijzijnde huisartsenpost en u daar te melden voor onderzoek en/ of behandeling. U krijgt na de sterilisatie een brief mee waarin voor de huisartsenpost staat uitgelegd dat u de ingreep sterilisatie man heeft ondergaan.

Na een sterilisatie blijkt ongeveer 5% van de mannen langer pijnklachten aan zaadbal en/ of bijbal (post-vasectomie pijn) te ervaren. Het littekenweefsel prikkelt dan de zenuw die langs de zaadleider naar de zaadbal loopt. Het is belangrijk dat een sterilisatie zorgvuldig wordt uitgevoerd. Omdat bij Andros de sterilisaties uitsluitend worden uitgevoerd door zeer ervaren urologen komt post-vasectomie pijn zelden voor.

Niet meteen onvruchtbaar

Na de ingreep bent u niet meteen onvruchtbaar. Lees meer over de controle van uw vruchtbaarheid na de sterilisatie  of lees de brochure spermacontrole

Lees verder over:

Drs. Nader Naderi Uroloog Andros Clinics
Auteur: Drs. Nader Naderi is uroloog en verricht Rezum behandelingen bij prostaatvergrotingen. Zijn bijzondere interesses zijn innovatie en zorg op maat.
Laatste update: 16 augustus 2021
logo zkn Keurmerk

Het ZKN-keurmerk garandeert kwaliteit, professionaliteit, veiligheid en hygiëne met onafhankelijke toetsingen.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nl
Patientenfederatie Nederland
Gemiddelde waarderingen op ZorgkaartNederland: 9.1